May 15, 2008

KARPAL SINGH JANGAN BERMAIN API

Pergerakan Pemuda UMNO mengutuk sikap Karpal Singh yang masih lagi berdegil dan terus menampilkan sikap kurang ajar untuk mencabar kedudukan dan kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Pemuda UMNO cukup bersetuju bahawa pandangan keterlaluan yang diungkap oleh mana-mana pihak sekalipun, termasuk Wakil Rakyat, wajar dan boleh dikenakan Akta Hasutan.

EXCO Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Pirdaus Ismail berkata, Pemuda UMNO merasakan sudah wujud keperluan untuk kita mengawal keceluparan mulut sesetengah pihak dengan undang-undang, sebelum keadaan menjadi lebih mudarat dan merosakkan.

Untuk itu, Pemuda UMNO mendesak Karpal Singh untuk memohon ampun dan maaf secara terbuka kepada Istana Perak. Keceluparan beliau itu sudah melampaui batas, sekaligus membayangkan Wakil Rakyat itu gagal menjadi seorang warganegara yang setia kepada prinsip Rukunegara.

Karpal Singh sepatutnya belajar sejarah bagaimana orang-orang melayu akan berjuang bermati-matian dalam mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu.

”Dari sudut sejarah dan perkembangan pentadbiran dan perundangan turun temurun, sehingga sekarang, orang-orang Melayu menganggap mereka sebagai bangsa yang berhak kepada bumi Tanah Melayu ini, dan dengan sendiri berpegang teguh kepada pendirian Ketuanan Melayu.

Orang Melayu berkait rapat dengan agam Islam. Kerajaan British dahulupun mengiktiraf perkara ini dan agama Islam dan adat resam orang Melayu diletak di bawah kuasa Raja-Raja Melayu,” ujarnya yang juga merupakan bekas Imam Masjid Negara.

Perlembagaan Malaysia mengiktiraf agama Islam sebagai agama negara. Yang DiPertuan Agong ialah Ketua agama bagi Wilayah Persekutuan, Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak manakala Sultan bagi tiap-tiap negeri ialah ketua Agama bagi negeri-negeri di peringkat Dewan Undangan Negeri.

Kedudukan dan kedaulatan Raja-Raja Melayu mestilah terus berada di atas kedudukannya yang cukup istimewa dan tidak diheret ke dalam permainan politik peribadi Karpal Singh. Karpal seharusnyalah cukup faham dengan pengamalan konsep raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen dan tidak meneruskan agenda peribadi untuk menidakkan peranan institusi penting itu.

Rakyat Malaysia masih lagi menyanjung tinggi kedudukan dan kedaulatan institusi Raja. Kita tidak mahu individu biadab seperti Karpal Singh terus mencemar kedaulatan Raja-Raja Melayu dan menganggu gugat keharmonian hubungan rakyat dan Raja.

Pemuda UMNO ingin memberi amaran supaya tidak bermain api kepada pihak-pihak yang mengamalkan permainan politik seumpama ini, kerana buruk akibatnya jika mereka bermain api. Mereka harus ingat, bahawa keputusan pilihanraya bukanlah lesen untuk mereka mengganggu gugat segala tiang seri yang menjamin keharmonian dan kerjasama antara kaum selama ini.

1 comment:

Jiwa Kacau said...

Bila Karpal cuba main api, kita kata dia kurang ajaq..

Bila DAP boikot majlis angkat sumpah menteri besar perak, kita kata depa kurang ajaq...

Bila adun-adun dekat terengganu boikot menteri besar baru, xde sape marah...

bukankah tindakan di terengganu sama seperti perak?

Apa pendapat anda??