May 21, 2008

BENARKAH PERUBAHAN PAS YANG MELETAKKAN KEMENANGAN PAKATAN ALTERNARIF DALAM PRU-12?

Sepanjang dua fasa pemerintahan Pas – 1959 hingga 1978 dan 1990 hingga sekarang, Pas hanya bergerak pada landasan mengkhayalkan rakyat dengan slogan-slogan dan retorik yang memperalatkan agama Islam dan ditegakkan menerusi politik perpecahan di kalangan rakyat.

Pas menggunakan sehabis-habisnya label Islam pada parti mereka untuk menarik sokongan rakyat terutama orang Melayu. Kemuncak dari keghairahan Pas memancing sokongan orang Melayu ialah apabila keluarnya fatwa Hj Hadi Awang di Banggol Peradong pada tahun 1981 yang menyebabkan sesetengah ahli dan pengikut Pas mengkafirkan ahli UMNO.

Sehingga pilihanraya umum 2004 Pas terus menggunakan retorik Islam untuk memancing undi khususnya perjuangan untuk menegakkan Negara Islam mengikut acuan mereka.

Walaupun bermula pada pilihan raya 1999 Pas cuba berbaik-baik dengan DAP untuk memancing sokongan kaum bukan Melayu namun teras perjuangannya iaitu menubuhkan negara Islam masih terus lantang disuarakan. Kesannya DAP kalah teruk di kawasan majoriti pengundi bukan Melayu sebaliknya Pas hanya menang di kawasan yang majoriti pengundi Melayu terutama di kawasan luar bandar.

Sebenarnya sejak pilihanraya 1999 Pas semakin sedar hakikat bahawa untuk menang pilihanraya parti itu tidak boleh hanya bergantung kepada sokongan kaum bukan Melayu sahaja. Pas juga sedar parti itu tidak boleh dilihat ortodoks tetapi mesti lebih moden dan liberal bagi menarik sokongan pengundi muda yang rata-ratanya adalah golongan terpelajar.

Perkara ini disedari pemimpin muda dalam Pas itu sendiri yang tidak mahu Pas terus berada di bawah kepompong imej ulama semata-mata. Rentetan itu terdapat usaha pemimpin dan golongan muda dalam Pas yang cuba mengubah wajah Pas. Usaha golongan muda ini sebenarnya sukar dilakukan kerana masih terdapat pemimpin-pemimpin lama yang konservatif yang masih berpengaruh dalam Pas.

Namun sejak menerima tamparan hebat pada pilihanraya umum 2004 di mana Pas kehilangan Terengganu dan hampir jatuh di Kelantan wujud ombak besar di kalangan ahli dan penyokong Pas yang mahukan Pas berubah wajah.

Hasilnya pemimpin-pemimpin muda yang berlatarbelakangkan professional seperti Hussam Musa, Nasharuddin Mat Isa, Salahuddin Ayob, Takiyuddin Hassan, Nik Amar telah mendapat sokongan ahli untuk jawatan tertinggi Pas.

Pas sedar parti itu bukan sahaja perlu berubah wajah dari suduh kepimpinan sahaja malah dasar-dasar tertentu yang diamalkan parti itu antaranya, dengan menjalinkan kerjasama dengan parti politik bukan Melayu seperti DAP dan NGO bukan Melayu seperti Suaram dan sebagainya.

Membuka lebih ruang dan peluang kepada kaum wanita contoh calonkan wanita jadi wakil rakyat (bertambah dari pilihanraya1999, 2004 dan 2008), melantik Penghulu di kalangan kaum wanita pada tahun 2007, melantik wanita dalam Exco kerajaan negeri buat pertama kali pada 2008, menambah calon wanita sebagai senator.

Bermula 1999 Pas sudah mula mencalonkan golongan professional muda seperti doctor, jurutera, peguam sebagai calon pilihanraya. Calon yang ditampilkan tidak mengikut apa jawatan yang dipegang dalam parti (tidak seperti UMNO calon pilihanraya selalunya berdasaran jawatan yang dipegang di peringkat pusat atau bahagian)

Pas juga telah membuka kelab bagi penyokongnya yang bukan beragama Islam. Malah di Johor pada pilihanraya umum 2008 ada seorang calon Pas di kalangan kelab penyokongnya yang beragama Hindu.

Pada pilihanraya 2008 Pas tidak lagi lantang mewar-warkan slogan “Negara Islam” atau “Membangun Bersama Islam” tetapi gunakan slogan “Islam Untuk Semua” dan “Negara Kebajikan”. Pas juga tidak lagi lantang mempromosikan “Hukum Hudud” iaitu perkara yang selalunya menjadi modal ceramah politik mereka.

Halalkan persembahan seni seperti dikir barat, jemput artis buat persembahan seperti konsert Mawi, Maya Karin, Waheeda malah Pas juga turut halalkan permainan snooker dan terbaru berhasrat untuk buka litar bagi “Mat Rempit” berlumba.

2 comments:

mie said...

salam,

kemungkinan ianya betul saya bersetuju. Mereka harus bersam jika ingin berjaya.

Jiwa Kacau said...

Saya rasa tidak...

Perubahan dalam PKR yg menjana kemenangan pakatan alternatif..

1. Pembebasan Anuar..